Skip to main content

Sha Sha

Sha Sha’s opkomst in de muziekwereld is niets minder dan indrukwekkend. Van haar vroege experimenten in verschillende genres tot haar dominantie in de scene van Amapiano: haar reis is een getuigenis van talent, vastberadenheid en passie.

Sha Sha

What truly took me were the chords, those chords. I thought, “This is it, I need to get on this.”[bron]

Geen two-step muziek

Je zou wel kunnen stellen, zoals The Guardian bijvoorbeeld doet, dat Zuid-Afrika in recente jaren de meest levendige en innovatieve dansmuziekcultuur ter wereld heeft. En bovenal leeft deze cultuur op een manier die (vooralsnog) radicaal verschilt van Europese en Amerikaanse opvattingen, die zich beperken tot een overzichtelijk ritme waar je op festivals en in clubs op kan ‘stampen’, een four-to-the-floor beat waar je als een soort stoomtrein op kan zitten en de hele avond op mee kan rijden. De Zuid-Afrikaanse dansmuziekstijlen van nu zijn veel dynamischer, vaak ook onnavolgbaar voor de ongetrainde Europese clubber. En dus al bij voorbaat door hen opgegeven. Dat terwijl een genre als Amapiano zo spannend is, met zo’n heerlijke diepe beat, die je – als je hem eenmaal voelt – niet meer kunt loslaten. En een van de interessantste artiesten van dit genre, juist omdat ze zich niet beperkt tot één type muziek en allerlei elementen uit andere genres gebruikt, is de ‘Queen of Amapiano’: Sha Sha. Oorspronkelijk komt ze uit Zimbabwe, net als heel veel inwoners van Zuid-Afrika (1 op de 3 taxi’s waar je in Kaapstad of Johannesburg instapt, wordt bestuurd door een Zimbabwaan of ‘ZIM’ zoals je ze zelf sneller hoort zeggen). Een geweldige artieste, breed georiënteerd en super sympathiek, die met ongelooflijke wilskracht en moed haar muziekcarrière heeft vormgegeven. Draai het volume van de bas maar omhoog en probeer te voelen wat Sha Sha doet. Het is something else.

Ze is vastbesloten om niet een van die artiesten te zijn die eindigen zonder een cent op zak en benadrukt het belang van het begrijpen van contracten en het zakelijke aspect van de muziekindustrie.

Diepe connectie met Mutare

De muziekwereld is bezaaid met verhalen van artiesten die ondanks tegenslagen hun passie volgden. Sha Sha, wiens echte naam Charmaine Chamizo Ma Primero is, is zo’n voorbeeld. Haar roots liggen in de stad Mutare, Zimbabwe, waar ze het grootste deel van haar jeugd doorbracht na haar geboorte in Bulawayo.

Sha Sha’s connectie met Mutare gaat verder dan alleen haar jeugdjaren; haar vader komt ook uit deze stad. Ondanks deze sterke banden met Mutare, heeft Sha Sha verschillende delen van Zimbabwe en daarmee ook haar ambities verkend. Tijdens haar jeugd stond ze voor een uitdagende keuze: volgde ze een academische carrière in de verpleging of gaf ze haar hart aan de muziek?

Haar moed bracht Sha Sha naar Harare, de hoofdstad van Zimbabwe, waar een vriend van haar besloot haar muziek te delen. Het genre dat ze toen – verrassend genoeg –  beoefende was countrymuziek. Deze keuze bleek achteraf slechts een springplank om haar verdere stijl te verkennen. Het is haast niet te geloven dat Amapiano niet de eerste en ook niet de tweede keuze was van Sha Sha bij de start van haar carrière. Toen ze deelnam aan een programma voor artiestenontwikkeling in Harare, verkende Sha Sha genres als country, rock en EDM om te ontdekken welke muziekstijl het beste bij haar aansloot.

Terwijl ze haar muzikale talenten ontwikkelde, kreeg ze de kans om naar Zuid-Afrika te verhuizen en haar droom daar verder na te jagen. Deze kans greep ze aan, ondanks grote bezwaren van haar familie, die zich een meer traditioneel carrièrepad voor haar had voorgesteld.

Mutare, Zimbawe (bron)

Amapiano: melodie, sfeer en groove

Om de muzikale essentie van de ‘Queen of Amapiano’ te doorgronden, moeten we de achtergrond en nuances van Amapiano begrijpen. Maar eerst een voorbeeld van Sha Sha’s interpretatie van deze muziek. Het nummer ‘Ipiano’, een samenwerking van Sha Sha en Kamo Mphela (allebei belangrijke vertegenwoordigers van Amapiano), toont precies aan waarom deze dansmuziek zo meeslepend en spannend is. Het balanceert vakkundig tussen popmelodieën en een krachtige groove, aangedreven door rauwe energie en een subtiel geplaatste drop. Dit nummer heeft geen typische Europese opbouw, maar bevat eerder een gelaagde spanningsboog die zich na 2 minuten en 17 seconden geleidelijk ontvouwt en ongeveer twee minuten daarna zich opnieuw manifesteert.

Amapiano is Zulu voor ‘de piano’s’. Het is als subgenre voortgekomen uit house en heeft zich ontwikkeld tot een van de toonaangevende dansmuziekstijlen van de jaren 2020. Deze dynamische en sensuele stijl combineert elementen van deep house, jazz en lounge en is doorspekt met verleidelijke synthesizers, etherische klanken en diepe percussieve bassen. De karakteristieke hoge pianomelodieën geven Amapiano zijn unieke identiteit. Het genre vindt zijn oorsprong in de periode na de Apartheid in Zuid-Afrika. Een periode die ook Kwaito voortbracht: een House-subgenre uit Johannesburg dat opvalt door zijn unieke melodieën, percussieve loops en diepe bassen, doordrenkt met een melancholie die voortvloeit uit de Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Dit genre ontwikkelde zich tot Afro House, waarin Kwaito-elementen werden vermengd met tribal geïnspireerde baslijnen. Begin 2000 werd deze stijl met name in Nederland en het Midden-Oosten populair. Rond 2019 brak Amapiano door in heel Afrika en maakte vervolgens in Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk, zijn opmars.

Een beslissend moment, waarna Sha Sha zich volledig met Amapiano verbond en zich het genre toe-eigende, was in 2018. Een ontmoeting met de producer DJ Maphorisa, die bekendstaat als grote voortrekker van het nieuwe genre, zorgde voor een eerste kennismaking met Amapiano. Maphorisa was al volop bezig met dit geluid en Sha Sha voelde meteen dat het iets speciaals had. De unieke klanken van Amapiano overweldigden haar en naarmate ze er meer naar luisterde, raakte ze er steeds meer door geïntrigeerd. Het duurde niet lang voordat ze besloot zich volledig op dit genre te storten, overtuigd dat dit de richting was die ze als artiest moest inslaan. Terugkijkend op haar carrière zag ze dat Amapiano haar de groei en evolutie bood die ze zocht, en ze omarmde het genre volledig als onderdeel van haar identiteit als Sha Sha.

Terugkijkend op haar muzikale reis van Bulawayo, via Mutare en Harare, naar Zuid-Afrika, is het er een van evolutie, verrassing en diepe introspectie. Tijdens een interview beschreef Sha Sha haar schrijfproces als een combinatie van spontaniteit en diepe reflectie. Soms inspireert een instrumentaal nummer haar om een bepaald gevoel of emotie te uiten, terwijl andere keren een melodie in haar hoofd opkomt die ze dan omzet in woorden. Maar als constante factor haalt ze haar inspiratie altijd uit haar eigen ervaringen en die van de mensen om haar heen.

Wat betreft haar muzikale invloeden is Sha Sha opvallend divers. Ze haalt inspiratie uit verschillende genres, van rock en jazz tot R&B en hiphop. Ze ontdekte internationale artiesten als Stormzy uit het VK maar ook ‘homegrown’ Zuid-Afrikaanse artiesten als Mthunzi. Het is evident dat haar muzikale smaak net zo eclectisch is als haar eigen stijl. Een belangrijke vroege invloed is haar in 2019 overleden legendarische landgenoot Oliver Mtukudzi, die Zimbabwe vanaf de jaren ‘70 internationaal op de kaart zette met tijdloze onvergetelijke nummers als ‘Ndima Ndapedza’. Zijn concerten waren volgens sommigen zo overweldigend dat ze bijna als een spirituele ervaring werden beleefd. Net als Sha Sha’s carrière begint te pieken, overlijdt Oliver Mtukudzi. Zij zou zomaar zijn muzikale nalatenschap kunnen voortzetten.

Ndima Ndapedza’ uit 1998 van Oliver Mtukudzi

Gedurfde keuze blijkt schot in de roos

In 2019 bracht Sha Sha haar doorbraak EP ‘Blossom’ uit, met bijdragen van artiesten als Samthing Soweto, Kabza De Small en DJ Maphorisa. Ze zet hiermee een nieuwe richting neer voor melodische Amapiano en geeft een frisse draai aan klassieke house tracks zoals ‘Sing It Back’ en ‘Something About You’. Met het jazzy nummer ‘Mutare’, een project dat enige tijd in de maak was, gaat ze terug naar haar roots en toont ze haar vloeiende zangtalent in zowel het Engels als Shona. Het album vertegenwoordigt een periode van groei, een tijd waarin Sha Sha eindelijk in de schijnwerpers stapte na jaren achter de schermen te hebben gewerkt.

‘Sing It Back’, de dansvloerklassieker uit 1999 van het Britse Moloko met hun vermaarde zangeres Róisín Murphy, was een gedurfde keuze gezien de iconische status van het nummer. Het is bijzonder dat Sha Sha juist hiervoor koos, aangezien dit niet direct in de lijn der verwachting ligt voor een Zimbabwaanse artiest die actief is in Zuid-Afrika. Maar haar keuze bleek een schot in de roos. Haar interpretatie is diepgaand en ze heeft het popgeoriënteerde nummer omgetoverd tot een verfijnde Amapiano-groove met diepe baslijnen, ritmische percussie en haar kenmerkende atmosferische zang.

Sha Sha’s versie van ‘Sing It Back’ op haar doorbraak EP ‘Blossom’ van 2019

Sha Sha’s muziek is sterk verankerd in emotie en persoonlijke beleving. Haar lied ‘Tender Love’ belichaamt niet alleen universele liefdesthema’s, maar ook persoonlijke gevoelens, hartzeer en de intensiteit van menselijke verbindingen. Dit nummer, evenals vele van haar andere liedjes, is geïnspireerd door haar eigen ervaringen in relaties en het leven. Voor Sha Sha is liefde meer dan romantiek; het is een krachtige motivator, een bron van troost en inspiratie. Haar voorkeur voor romantische nummers toont haar passie, maar ze toont haar veelzijdigheid als artieste ook door muziek te maken die een breed publiek aanspreekt.

Met ‘Tender Love’ – een nummer dat zowel in Zuid-Afrika als daarbuiten een succes werd – bewees Sha Sha dat ze een pakkende Amapiano ballad kon maken, iets wat maar weinig artiesten voor haar hebben gedaan. De productie door DJ Maphorisa onderstreept de kwaliteit van het nummer.

Musiceren op afstand

Haar reis in de muziekwereld heeft haar samengebracht met veel getalenteerde individuen. Ze vertelt over een memorabele samenwerking met MFR Souls waarbij ze een beat ontving, op basis daarvan schreef en zong en waarna een geheel nummer ontstond. Deze organische vorm van samenwerking, vaak via telefoon en virtuele communicatie, heeft haar en anderen geholpen om magische hits te creëren.

Een van de meest iconische nummers waar Sha Sha over sprak, is ‘Love You Tonight’. Haar enthousiasme en zelfverzekerdheid toen ze dit nummer voor het eerst hoorde, is bewonderenswaardig. Zelf gelooft ze dat ze een oor heeft voor hits en dat blijkt zeker uit haar succes.

In 2022 bracht ze haar album ‘I’m Alive’ uit. Het ontspannen nummer ‘Ungowami’ (‘je bent van mij’ in het Zulu) toont aan hoe goed het genre bij haar past. Met een aangename vibe drukt ze haar passie voor liefde uit.

Nuchter en gefocust

In 2020 werd Sha Sha de eerste Zimbabwaanse artiest die de BET Award voor Best New International Act won. Een erkenning van haar talent en haar bijdrage aan de Amapiano scene. Met artiesten als Sha Sha aan het roer, ziet de toekomst van Amapiano er rooskleurig uit, met miljarden views op platforms zoals TikTok en een stijgende populariteit wereldwijd.

Maar ondanks haar succes en de lof die ze ontvangt, blijft Sha Sha nuchter. Ze beschouwt zichzelf als een introvert en was oorspronkelijk terughoudend om zichzelf in de schijnwerpers te plaatsen. In haar vroege carrière wilde ze net als de zangeres Sia achter de schermen blijven, herkend worden door haar stem en niet door haar uiterlijk. Toch heeft ze de waarde ingezien van persoonlijke interactie met haar fans, wat haar heeft geholpen om zich meer op haar gemak te voelen in de schijnwerpers.

In een wereld waar artiesten vaak worstelen met de druk en valkuilen van de muziekindustrie, blijft Sha Sha sterk. Ze heeft geleerd geduldig te zijn, een dikke huid te hebben en vooral trouw te blijven aan zichzelf. Ze is vastbesloten om niet een van die artiesten te zijn die eindigen zonder een cent op zak en benadrukt het belang van het begrijpen van contracten en het zakelijke aspect van de muziekindustrie.

Terwijl Sha Sha’s ster blijft rijzen, blijft ze nederig en gefocust op haar doel: niet alleen gezien worden als de ‘Queen of Amapiano’, maar ook als een veelzijdige muzikante die de wereld nog veel meer te bieden heeft.

Talent, vastberadenheid en passie

Sha Sha’s opkomst in de muziekwereld is niets minder dan indrukwekkend. Van haar vroege experimenten in verschillende genres tot haar dominantie in de Amapiano scene: haar reis is een getuigenis van talent, vastberadenheid en passie. Terwijl Amapiano blijft groeien en evolueren, staat één ding vast: Sha Sha zal een centrale figuur blijven in de toekomst van het genre.

Auteur: Miles Niemeijer

Miles is een cultureel ondernemer die graag nieuwe contacten legt en zijn netwerk benut om de muziekwereld te verkennen. Hij helpt mensen met plezier de magie van muziek te ontdekken.

Geen enkele beat missen?

    Geen spam, pinky promise.

    Copyright © Beatatlas.nl