Skip to main content

Rick James

Velen herinneren Rick James zich vanwege zijn grote hit ‘Super Freak’, maar de muzikale nalatenschap van deze vader van punk funk overschrijdt deze ene hit ruimschoots.

Rick James

I think that was the problem. I was trying to live out the Rick James character. And if you try to hang out with Rick James, you’re in trouble.

De vader van punk funk

Een nummer van Rick James, de exponent van ‘punk funk’, kan vandaag de dag nog steeds de energie in een danszaal doen ontvlammen. De tracks, beladen met rauwe energie en een funky, meezingbare kwaliteit, blijven onweerstaanbaar. Jammer genoeg herinneren velen Rick James zich vooral vanwege zijn grote hit ‘Super Freak’ die door MC Hammer werd gecoverd en die sinds de jaren ‘80 een standaard van de partij is op studentenfeestjes en bruiloften. Maar Rick James’ muzikale nalatenschap overschrijdt deze ene hit. Hij creëerde een heel eigen subgenre: ‘punk funk’, een iets meer tegendraadse variant op de ‘gewone’ funk waarin hij bijvoorbeeld zong over misstanden in politieoptredens lang voordat hiphopartiesten dit deden en eigenlijk over elk onderwerp waar hij persoonlijk behoefte aan had, ook al was dat vaak not done. Rick James had echter een complex en getroebleerd karakter en in zijn persoonlijk leven heeft hij veel mensen schade toegebracht. Maar hij was ook zonder twijfel een product van zijn tijd, gevormd door de realiteiten van een gesegregeerd Amerika.

Rick James’ leven was een mengeling van muzikaal genie, persoonlijke excessen en uiteindelijke tragiek

Straatbeeld van Buffalo weerspiegeld in muziekstijl: nasty and raw

James werd geboren in 1948 in Buffalo, New York als James Ambrose Johnson en was een typisch geval van de problemen van deze stad. Zijn jeugd werd gekenmerkt door criminaliteit en drugs en hij werd opgevoed door een alleenstaande moeder die werkzaam was voor de lokale maffia in Buffalo, maar die ook een enorme jazz-collectie bezat.

Buffalo was een stad van contrasten en veranderende tijden. In de jaren ‘60 stond de stad bekend om zijn raciale segregatie en harde straatcultuur. De oostkant werd gezien als het ‘getto’-gebied, terwijl de westkant een meer culturele mix had en het noorden welvarend en voornamelijk wit was.

(Bron)

James groeide op te midden van deze gecompliceerde omgeving in een gezin van acht kinderen. Hij raakte al vroeg bekend met grootheden zoals Etta James, Miles Davis en John Coltrane, die live optraden in de bars waar zijn moeder werkte. Hij had een turbulente jeugd, waarin hij op jonge leeftijd zijn maagdelijkheid verloor aan een (volwassen) vriendin van zijn moeder en al in zijn vroege tienerjaren begon met het gebruik van drugs en inbraken.

Als kind speelde hij de drums en werd hij beïnvloed door lokale jazz- en blues-clubs waar hij optrad. Een vroege invloed qua showmanship en cheeky stijl was Louis Jordan.

Zijn liefde voor de muzikale cultuur van de stad ging hand in hand met de erkenning van de harde realiteit van het leven daar. Hij was een figuur van de straat, bekend om zijn flamboyante stijl en onverschrokken houding, een lokale legende die ooit in limousines en bontjassen door de straten reed.

Na de ontvluchting van militaire dienst in Canada, een periode in de ‘brig’ toen hij gepakt werd en diverse omzwervingen, kwam hij uiteindelijk weer terug naar Buffalo. Hier werd zijn unieke ‘nasty and raw’ muziekstijl, geboren uit zijn ervaringen in de stad, de basis voor zijn roem.

Zijn connectie met Buffalo en zijn jeugd in de zwarte gemeenschap daar had een diepgaande invloed op zijn baanbrekende album ‘Street Songs’ uit 1981. Deze stad, een bron van zowel pijn als inspiratie, hielp hem driedubbel platina-status te bereiken en een wereldwijde muzikale sensatie te worden.

‘Street Songs’ is stevig geworteld in James’ jeugdervaringen in Buffalo. Het nummer verkent thema’s die hem gevormd hebben, evenals de bredere zwarte gemeenschappen. James’ opgroeien in het getto en zijn betrokkenheid bij de straatcultuur vormden de achtergrond voor zijn levendige teksten, waardoor zijn liefde voor de muzikale cultuur van Buffalo en zijn erkenning van de harde realiteit daar onvergetelijk werden vastgelegd.

Pijn en strijd omgezet in expressie

James probeerde het te maken als folkrockmuzikant in Canada, waar hij bevriend raakte met toen nog onbekende artiesten als Joni Mitchell en Neil Young, maar kon daar niet de grote gevierde artiest mee worden die hij ambieerde. Hij vormde een band genaamd The Mynah Birds en tekende bij Motown Records, waar hij zijn artiestennaam kreeg na een ontmoeting met Stevie Wonder, die Ricky James Matthews (zijn volledige naam) te lang vond en Rick James geschikter vond. James werd echter opgepakt door de Amerikaanse autoriteiten en na een gevangenisstraf van een jaar, door zijn AWOL-status, veranderde zijn richting.

Uiteindelijk ontwikkelde hij, sterk beïnvloed door artiesten als George Clinton en Sly and the Family Stone, een nieuwe geluidsrichting die hij ‘punk funk’ noemde. Rick James’ muzikale stijl was gedurfd en onverschrokken, een unieke mix van rock, funk, jazz en blues. Zijn ongepolijste, rauwe stijl was een moderne interpretatie van pijn en strijd, omgezet in expressie. Zijn stijl was niet alleen muzikaal baanbrekend; zijn gedurfde mode en imago, beïnvloed door David Bowie en George Clinton, maakten hem tot een onderscheidende en onvergetelijke performer.

George Clinton was een onmiskenbare invloed op Rick James’ muzikale richting

Voorloper van hiphop

Rick James’ doorbraak kwam met zijn debuutalbum ‘Come Get It’ in 1978. Het nummer ‘You and I’ werd zijn eerste Top 20-hit en het album lanceerde hem naar sterrendom. Zijn unieke ‘punk funk’-stijl, een mix van disco en funk, introduceerde de wereld aan zijn expressie van vrijheid, waarbij hij dingen benoemde die hij als zwarte man nooit eerder had kunnen opwerpen.

Rick James bezingt zijn liefde voor ‘Mary Jane’, ofwel wiet, in dit aanstekelijke funky nummer.

Het nummer ‘Ghetto Life’ zou gemakkelijk een hiphop-lied kunnen zijn, representatief voor zwart Amerika. Hij was niet bang om te praten over pooiers, dope en politiegeweld – onderwerpen die in die tijd vaak taboe waren.

Ghetto Life, een prototype hiphop-lied

Een poppy toevoeging aan zijn album ‘Street Songs’ was het nummer ‘Super Freak’, dat miljoenen exemplaren verkocht maar dat hij zelf een beetje ‘dom’ vond en volgens zijn band en vrienden niet helemaal representatief was voor wie hij was als artiest. Ondanks zijn grote succes worstelde hij met raciale barrières, zoals de weigering van MTV om deze hit uit te zenden. Zijn strijd zorgde er echter voor dat andere zwarte artiesten, zoals Michael Jackson, uiteindelijk wel airplay kregen.

Vriendschappen met toekomstige legendes

Dankzij samenwerkingen met grootheden zoals Joni Mitchell, Neil Young, Teena Marie en zelfs Eddie Murphy (James produceerde zijn hit ‘Party All The Time’), had Rick James invloed in diverse muzikale sferen. Zijn impact op de muziekindustrie is onmiskenbaar.

In Canada dompelde hij zich onder in de folkrockscene en bouwde hij vriendschappen op met toekomstige legendes. De invloedrijkste jaren zagen de vorming van ‘The Mynah Birds’ en de samenwerking met Neil Young, van wie James veel leerde over melodieuze akkoorden.

Zijn veelzijdigheid als producent en mentor kwam naar voren in zijn werk met Teena Marie, de Mary Jane Girls en anderen. James’ relatie met Teena Marie ontwikkelde zich tot een complexe band, waarbij hij haar tot een ster in de R&B-scene maakte.

De successen stapelden zich op met hits zoals ‘You and I’ uit zijn album ‘Come Get It’ voor Motown en zijn release ‘Street Songs’ in 1981 met hits als ‘Give It To Me Baby’ en ‘Super Freak’.

Hoge pieken, diepe dalen

Rick James bereikte grote hoogten in zijn carrière, maar worstelde ook met persoonlijke demonen. Zijn levensstijl werd gekenmerkt door het freebasen van cocaïne, wat zijn leven veranderde in een vreemde mix van sterrenstatus en dieptepunten. Hij was betrokken bij extravagante feesten en orgieën en zat later in gevangenschap in de Folsom-gevangenis voor de mishandeling van een vrouw. 

James’ leven kwam na zijn gevangenschap tot een nieuw dieptepunt toen hij merkte dat zijn publiek helemaal niet zat te wachten op een ‘clean’ Rick James maar graag de ‘super freak’ weer wilde zien. Zijn laatste album ‘Urban Rapsody’ stagneerde op de Billboard-charts en zijn laatste jaren waren gevuld met teleurstellingen en drugs- en gezondheidsproblemen.

Hij stierf op 6 augustus 2004 op 56-jarige leeftijd, met negen soorten drugs in zijn lichaam. Rick James’ leven was een mengeling van muzikaal genie, persoonlijke excessen en uiteindelijke tragiek. Zijn nalatenschap zal echter blijven voortleven in zijn muziek en in de herinnering aan een unieke en invloedrijke artiest. Zelfs tijdens zijn eigen begrafenis was zijn invloed aanwezig, toen iemand een joint aanstak en de geur van wiet door de zaal zweefde.

Auteur: Miles Niemeijer

Miles is een cultureel ondernemer die graag nieuwe contacten legt en zijn netwerk benut om de muziekwereld te verkennen. Hij helpt mensen met plezier de magie van muziek te ontdekken.

Geen enkele beat missen?

    Geen spam, pinky promise.

    Copyright © Beatatlas.nl