Opgezwolle
Met hun legendarische liveoptredens vormde de band Opgezwolle een beweging die de Nederlandse hiphopscene voor altijd heeft veranderd.
Opgezwolle
Zomer in Zwolle
In de zomer gaan de Zwollenaren iedere dag,
met hun Volkswagen Golfjes, of met de fietsen op pad.
Om te zonnebaden op het Wythemerplas.
Met een krat bier, bal, muziek, een zak wiet en wat hasj.
Soms zie je ons op het Talamini terras,
maar veel vaker low-budget aan de gracht in het gras.
En als het ’s nachts na vijven is, dan is het niks pitten.
Splitten we naar de IJssel, skinny dippen met chickies.
Maar in de winter heb ik niks aan m’n slippers.
Dan is het dikke jassen, weer chillen met binnen zitters.
Ik reis voor een hijs, scoor een vijf bij de Stei,
en rij gelijk door naar de dichtstbijzijnde wijk.
Deze regels uit de klassieker ‘Verre Oosten’ van de hiphopgroep Opgezwolle zijn een liefdesverklaring aan Zwolle, hun stad. Ze repten van het leven daar precies zoals het is, met de ups en downs. En ze maakten het leven invoelbaar voor alle mensen die omver werden geblazen door hun muziek en nog nooit maar een seconde hadden nagedacht over het leven in de Overijsselse hoofdstad. Sterker nog, volgens het stereotiepe beeld van de urban hiphop bestond er helemaal geen Nederhop buiten Amsterdam en Rotterdam.
Dat was de kracht van Opgezwolle. In 2004 werd deze identiteit nog versterkt met het album ‘Buiten Westen’ van Typhoon, Jawat, Duvelduvel, Opgezwolle en Kubus. De artiesten gingen een jaar later samen op een langdurige tournee, die als grondleggend voor het genre wordt beschouwd. Zelfs in de hoofdstad Amsterdam werd het hierboven geciteerde nummer mee gerapt.
Zelfs zonder de kenmerkende stemmen van Rico en Sticks herken je het geluid van Opgezwolle uit duizenden
Muziek weerspiegelt de straten die ze thuis noemen
Opgezwolle, genoemd naar hun geboortestad Zwolle, staat al lang op de Nederlandse hiphopkaart. Hun muziek weerspiegelt de levendigheid en diversiteit van hun stad en het trio heeft altijd een sterke verbinding met hun roots behouden. Met elk album zetten ze hun stad en de Nederlandse hiphopscene op de internationale kaart. Hun geluid, dat in 2001 op een zolderkamer in Zwolle werd geboren, heeft een blijvende resonantie, zelfs bijna tien jaar nadat ze zijn gestopt.
De groep heeft een reis afgelegd die even inspirerend als leerzaam is, van de eenvoudige beginjaren in Zwolle tot erkenning in de landelijke pers. Sticks en Rico, de kernleden van de groep, hebben een sterke band met hun stad behouden, hun muziek is een weerspiegeling van de straten die ze thuis noemen. Zelfs na hun officiële ontbinding, blijft de naam Opgezwolle een ereplaats behouden in de harten van hun fans, wat aantoont hoe diep hun invloed is geworteld.
Van traditionele hiphop tot experimentele geluiden
De muziekstijl van Opgezwolle combineert opvallende teksten met innovatieve beats van Delic, met invloeden die variëren van traditionele hiphop tot meer experimentele geluiden. In dit nieuwe project was hun aanpak uniek; ze werkten nauw samen, gaven elkaar voortdurend feedback en deelden de verantwoordelijkheid voor zowel de technische en productionele als de creatieve aspecten van het werk.
Een van de belangrijkste invloeden op Opgezwolle is de klassieke hiphop van de jaren ’80 en ’90. Dit is zichtbaar in hun complexe rijmschema’s en de manier waarop ze sociale kwesties en persoonlijke ervaringen verwoorden in hun teksten. Ze hebben zich in interviews laten inspireren door artiesten als A Tribe Called Quest, Wu-Tang Clan, Jay-Z en andere invloedrijke hiphopgroepen.
Delic, de producer van Opgezwolle, is bekend om zijn rijke en complexe beats die putten uit een breed scala van muzikale invloeden. Een van die invloeden is klassieke hiphop, wat duidelijk naar voren komt in zijn gebruik van ritmische patronen en baslijnen die karakteristiek zijn voor dit genre. Dit echoot de kenmerkende hiphopproductie van artiesten zoals J Dilla, DJ Premier en Pete Rock.
Daarnaast hebben Delics beats vaak een jazzy gevoel, waarbij complexe ritmes en ongewone akkoordprogressies gebruikt worden. Dit wordt vaak bereikt door het samplen van jazzplaten in zijn tracks, wat de invloed van artiesten zoals Miles Davis, John Coltrane en Herbie Hancock weerspiegelt.
Miles Davis – So What
‘Crate diggen’ (zoeken naar unieke platen in de bakken van platenwinkels en op vlooienmarkten) en daar dan samples uithalen zijn traditioneel vormen waarmee hiphopproducers zich onderscheiden. Delic is hierop geen uitzondering en laat zich onder meer inspireren door soul en funk. Dit hoor je terug in hoe hij elementen uit deze genres in zijn beats verwerkt, zoals het gebruik van funky baslijnen, soulvolle melodieën, of het samplen van oude soul- en funkplaten. Dit doet denken aan de invloed van artiesten als James Brown, Marvin Gaye en Curtis Mayfield.
Tot slot omvat Delics productie ook elementen van elektronische muziek, zoals gesynthetiseerde geluiden en drummachines. Dit draagt bij aan de eclectische en innovatieve aard van zijn beats en wijst op invloeden uit het werk van artiesten zoals Aphex Twin en Boards of Canada.
Qua hiphop is een zeer belangrijke invloed A Tribe Called Quest, zoals met deze klassieker met Phife’s smooth delivery ‘the Hop”’uit 1996
Al deze invloeden komen samen om het unieke geluid van Opgezwolle te creëren. Delics productievaardigheden en zijn vermogen om verschillende genres te combineren hebben een cruciale rol gespeeld in het bepalen van het geluid van de groep. Zelfs zonder de kenmerkende stemmen van Rico en Sticks herken je het geluid van Opgezwolle uit duizenden.
Krachtige teksten en unieke beats
Het debuutalbum van Opgezwolle, ‘Spuugdingen op de Mic’, werd uitgebracht in 2001. Het album liet de unieke stijl van de groep zien en stelde hen voor als een van de meest veelbelovende hiphopgroepen van Nederland.
‘Spuugdingen op de Mic’ bevatte de kenmerkende elementen van Opgezwolles stijl, waaronder de gedetailleerde en introspectieve teksten van de rappers Rico en Sticks en de unieke beats van DJ Delic. Het album bevatte zowel harde, energieke tracks als meer relaxede, introspectieve nummers. De teksten gaven een diepgaand en persoonlijk inzicht in het leven van de rappers, met thema’s variërend van hun ervaringen en observaties in Zwolle tot bredere maatschappelijke kwesties.
‘Vloeistof’ is het tweede studioalbum van de Nederlandse hiphopgroep Opgezwolle, uitgebracht op 6 september 2003. Het album is een belangrijk werk in de Nederlandse hiphopscene en wordt vaak genoemd als een van de beste Nederlandse hiphopalbums ooit gemaakt. Het wordt algemeen erkend voor zijn sterke, doordachte teksten en unieke productie, die rauwe hiphop combineert met invloeden van andere muziekgenres. Het album is geproduceerd door DJ Delic, de oorspronkelijke producer van Opgezwolle die in 2007 de groep verliet (aanvankelijk om een wereldreis te maken). De teksten zijn geschreven door de andere twee leden, rapper Rico en rapper Sticks.
‘Eigen Wereld’ is het derde en laatste album. Het onderscheidt zich van hun vorige werk door zijn experimentele aard. Ze hebben gespeeld met verschillende songstructuren, variërend van één minuut tot nummers van zes en een halve minuut. De teksten zijn persoonlijker geworden, een weerspiegeling is van hun groei als artiesten en individuen.
Opgezwolles invloed is zo sterk dat het een ‘sekte’ van trouwe volgelingen heeft gegenereerd, zoals Rapper Winne het beschrijft. Hun liveoptredens zijn legendarisch, met publiek dat losgaat op hun muziek. Het is duidelijk dat ze niet alleen een band waren, maar een beweging die de Nederlandse hiphopscene voor altijd heeft veranderd.
“Tjappies en mammies” laat perfect de rauwe ongepolijste sound en underground feel van Opgezwolle zien. Dit nummer is nog altijd een banger op huisfeestjes.
“Spaanse Vlieg” met de Fakkelteit (volgens Sticks “de B-kant” van Eigen Wereld en zijn favoriete plaat) laat de songwriterkwaliteiten van Opgezwolle zien.
Nederhop op zijn best
“Strik je veter, breek de tent af!!!” En de tent afbreken deden ze, vele jaren, de legendarische hiphopformatie uit het ‘Verre Oosten’ – Opgezwolle. Er zijn maar weinig Nederlandse hiphopacts die zo’n indruk hebben achtergelaten en een kenmerkend geluid hebben neergezet ondanks hun niet-Randstedelijke herkomst, waarmee ze bewezen dat hiphopcultuur alomtegenwoordig is.
Delic is ooit de ‘Jay Dilla’ van de Lage Landen genoemd, terwijl anderen Kubus juist als hun favoriet aanwezen. De vurige teksten van Rico en Sticks vormden een perfecte combinatie. Ze hebben een hele generatie, die tot dan toe wellicht nog wat terughoudend was ten opzichte van de Nederhop van Osdorp Posse, Extince en Brainpower, definitief weten te overtuigen. Ze waren simpelweg te goed en te invloedrijk om te negeren.
Opgezwolle live was legendarisch
Ieder zijn eigen weg
Na Opgezwolle volgden Sticks en Rico individuele paden in de muziekindustrie, waarbij ze hun unieke invloeden op de Nederlandse hiphopscène brachten. Sticks maakte deel uit van de verzamelgroep Great Minds en keerde na een vijfjarige afwezigheid in 2023 terug naar het podium. Hij gaf een soloshow met voornamelijk nieuw materiaal, een symbolische breuk met zijn Opgezwolle-tijdperk.
Rico worstelde lange tijd met verslavingsproblemen, waarvoor hij in 2020 hulp zocht bij praatgroepen. Deze ervaringen vormen de kern van zijn nieuwste album, ‘Rated R’, waarin hij rapt over zijn leven als vader en zijn strijd tegen verslaving. Het album markeert een nieuwe fase in Rico’s carrière en presenteert een hoopvolle en bevrijdende boodschap.
Ondanks de uitdagingen in hun verleden blijven Sticks en Rico actief in de muziekindustrie. Sticks treedt op met hernieuwde energie en zijn typische woordspelingen, terwijl Rico een nieuw elan toont in zijn teksten, onderstreept door het samenwerken met jonge producer Guan. Beide rappers blijven een belangrijke rol spelen in de Nederlandse hiphopscene.
Auteur: Miles Niemeijer
Miles is een cultureel ondernemer die graag nieuwe contacten legt en zijn netwerk benut om de muziekwereld te verkennen. Hij helpt mensen met plezier de magie van muziek te ontdekken.