Skip to main content

Anja Schneider

Anja Schneider is een artiest die al decennialang dansvloeren wereldwijd in vervoering brengt, en ook haar strijd tijdens corona liet zien hoeveel ze houdt van haar technowereld. Ze heeft haar leven gewijd aan deze liefde, een toewijding die haar oorsprong vindt in haar roots in een oersaai stadje in Nordrhein-Westfalen.

Anja Schneider

How did the music from your childhood period influence the music you produce today?

Anja Schneider: “Very much, because this time is one of the most intense in your life. You hear things and experience things for the first time. You fall in love with stuff fast, you learn you will fail. You also learn there is no security in many things in life and things can get messy really fast when you become an adult. You have doubts about many things and you are also a little rebellious at the same time. This all built and formed my early days, which in turn led me to the path I have taken now, so yes – it stays with you forever.”bron

Queen of techno?

Hoewel sommigen Anja Schneider graag de ‘Queen of Techno’ noemen, is dat een label waar ze zelf niet per se enthousiast over is. En dat is begrijpelijk; het plaatst haar aan de top van een artistieke hiërarchie, terwijl haar werkelijke kracht ligt in haar belangstelling voor vernieuwende artiesten en muziekgenres. Als oprichter en baas van het roemruchte label Mobilee en als dj heeft ze jarenlang aan de top van de techno-scene gestaan, maar die status heeft ze juist bereikt door haar brede muzikale interesse. Haar unieke benadering heeft geleid tot een eigen soort techno, vaak Schneiderhouse genoemd, die eclectisch en veelzijdig is.

Actief sinds de vroege jaren ‘90 en muzikaal gevormd in de jaren ‘80, heeft Anja Schneider een diepgaand inzicht in de evolutie van elektronische muziek. Haar dj-sets staan bekend om hun hoge kwaliteit en diversiteit, variërend van funky tot dromerig, maar altijd muzikaal boeiend. Ze was een pionier als een van de eerste grote vrouwelijke radio-dj’s die techno draaide, en heeft altijd haar integriteit behouden, zelfs toen ze een succesvol label opbouwde. Ze stapte uit het label toen ze het idee kreeg dat financieel succes belangrijker werd dan de artistieke waarden die het label vertegenwoordigde.

Door een omgeving te creëren waarin artiesten kunnen excelleren, heeft ze bijgedragen aan de voortdurende verrijking van de elektronische muziekwereld.

Van een conservatief dorp naar de rave scene van Berlijn

Anja Schneider werd geboren in 1967 en groeide op in het kleine en conservatieve Bergisch Gladbach, vlak bij Keulen. Naar eigen zeggen het spannendste dat er te doen was, was rondhangen bij de plaatselijke ijssalon, Venezia. Een plek waar ze voorbestemd was om een ‘gewone’ baan te krijgen, te trouwen. En die kant leek het ook op te gaan. Maar er was een vonkje bij haar overgesprongen in het huis waar ze opgroeide, dankzij de tijdgeest maar zeker ook de invloeden van haar ouders.

Schneider was van jongs af aan omringd door muziek; haar vader had een grote platencollectie en ze groeide op met klanken van The Beatles, Jimi Hendrix en Elvis. Haar liefde voor elektronische muziek kwam tot bloei toen ze als tiener naar tracks van Depeche Mode, The Cure en Kraftwerk luisterde.

Op deze iconische plaat van Depeche Mode – een levenslange liefde van Schneider – danste ze later met haar jonge zoontje. Ze zegt dat ze het vreselijk had gevonden als hij niet van Depeche Mode zou houden.

De eerste plaat die ze ooit zelf kocht was Boney M’s ‘Nightflight To Venus’. Naar eigen zeggen een vrij absurd en grappig plaatje en wannabe Duitse disco productie, maar ze hield er ontzettend van.

Ondanks al deze muzikale hoogtepuntjes in haar jeugd voelde ze zich niet volledig thuis in Bergisch Gladbach. Ze begon een kortstondige carrière bij een groot reclamebureau in Düsseldorf en stond op het punt te trouwen. Maar na een paar levensveranderende bezoeken aan Berlijn en de ontluikende rave scene aldaar, besloot ze in 1993 naar de Duitse hoofdstad te verhuizen, aangetrokken door de vrijheid en creatieve ruimte die de stad bood, vooral na de val van de Berlijnse Muur. Dansend in de legendarische eerste post-muur technoclubs Tresor, Planet en E-werk, voelde ze dat ze niet puur een consument wilde zijn van muziek maar een onderdeel van de scene als geheel; ze voelde de drang om iets bij te dragen.

Dansende clubbers in de vroege jaren ‘90 bij Tresor. (Bron)

Tresor in een tijdperk waarin Berlijn nog bezaaid was met gaten in het asfalt en alles op een geïmproviseerde “houtje touwtje”-manier georganiseerd werd, maakte een diepe indruk op de jonge Anja Schneider uit Bergisch Gladbach. (Bron)

In Berlijn begon Schneiders muzikale carrière echt vorm te krijgen. Ze begon te werken bij een relatief onbekend radiostation genaamd Kiss FM, waar ze al snel de kneepjes van het vak leerde. Door de jaren heen heeft ze verschillende rollen vervuld: van producent tot radiohost en club-dj. In 2000 stapte ze over naar Fritz FM, waar ze het populaire programma ‘Dance Under The Blue Moon’ presenteerde, dat maar liefst 17 jaar liep.

Anja Schneiders radioshow bij Fritz FM in 2004, waarin tevens haar eerste eigen release ‘Tonite’ te horen is.

Meer dan techno

Anja Schneiders muzikale palet is rijk en divers, sterk beïnvloed door haar vroege liefde voor elektronische muziek. Bands als Depeche Mode en The Cure legden de basis voor haar affiniteit met techno, terwijl haar interesse in funk, soul en vroege hiphop een blijvende invloed op haar werk heeft. Ondanks haar voorliefde voor techno, heeft ze altijd de ‘ziel’ in haar muziek willen behouden. Dit is een essentieel onderdeel dat haar gelukkig maakt en dat ook doorschemert in haar eigen tracks.

Navigeren door de door mannen gedomineerde muziekindustrie heeft voor Anja Schneider haar uitdagingen gekend. Zo ontving ze tijdens een optreden in Duitsland eens een ongepast briefje met de boodschap “if you fuck like you play, you must be really good”; een voorbeeld van de soort obstakels waarmee ze heeft moeten omgaan. Toch liet ze zich niet uit het veld slaan door dit soort ervaringen.

Ze heeft de kunst van het dj’en geleerd ‘on the job’, van radiofeestjes tot cluboptredens. Dankzij deze vroege ervaringen staat Schneider tegenwoordig zelfverzekerd achter de draaitafel en weet ze precies hoe ze een optreden moet opbouwen. Haar veelzijdigheid en aandacht voor diverse muzikale invloeden maken haar tot een unieke en onmisbare stem in de moderne elektronische muziekgeschiedenis.

Schneiderhouse: een product van constante heruitvinding

Anja Schneiders carrière kent talloze hoogtepunten en doorbraakmomenten. Ze begon als een relatief onbekende producer bij Kiss FM, maar haar verhuizing naar Berlijn leidde tot een versnelde carrièregroei. Ze ging van producer naar radiohost en uiteindelijk naar club-dj. Een significante sprong in haar radiocarrière kwam in 2000 toen ze overstapte naar Fritz FM en het invloedrijke radioprogramma ‘Dance Under The Blue Moon’ lanceerde, dat maar liefst 17 jaar werd uitgezonden. Op het vlak van live optredens was haar dj-optreden op de grootste Love Parade ooit in Berlijn met meer dan 1,2 miljoen aanwezigen naar eigen zeggen een belangrijke mijlpaal.

Anja Schneider, Love Parade, Berlijn 2006.

Als producer liet Schneider haar eerste muzikale voetafdruk achter in 2004 met de release van ‘Tonite’ onder het label PIAS. Ze zette haar voortrekkersrol voort in 2005 door haar eigen label, Mobilee Records, op te richten. Haar debuutalbum ‘Beyond the Valley’ uit 2008 was een treffende aanvulling op de Mobilee-catalogus, waarin haar kenmerkende minimalistische en melodische stijl naar voren kwam.

‘Beyond the Valley’, titeltrack van het album.

Het album ‘SoMe’, uitgebracht in november 2017, markeerde een nieuw tijdperk. Bekroond door DJ Mag en geprezen door Mixmag, werd het album opgevolgd door een reeks doordachte releases. Hieruit blijkt Schneiders verfijnde smaak en haar toewijding aan opkomend talent, zoals Francesca Lombardo en Madben, net zoals ze eerder deed met Mobilee Records.

https://anja-schneider.bandcamp.com/album/some

Een recent hoogtepunt is de release van ‘All I See’ in 2021, een plaat die de stijl ‘Schneiderhouse’ belichaamt: snel en hard, maar tegelijkertijd dromerig en bedwelmend.

Schneider blijft zichzelf heruitvinden en dit maakt haar tot een onmisbare kracht in de evolutie van de elektronische muziek.

Collega’s in de spotlight

Anja Schneider staat niet alleen bekend om haar eigen muzikale prestaties, maar ook om haar toewijding aan de ontwikkeling van andere artiesten. Belangrijke nummers van samenwerking met Mobilee Records, zoals ‘Rancho Relaxo’ met Sebo K uit 2007, getuigen van haar bereidheid om haar platform te delen. Langdurige samenwerkingen met namen als Pan-Pot en Ida Engberg hebben deze artiesten geholpen zich te vestigen in de muziekwereld.

Onder Schneiders bezielende leiding groeide Mobilee Records uit tot meer dan alleen een platenlabel; het werd ook een boekingsbureau en lanceerplatform voor talenten zoals Maya Jane Coles, Solomun en Nicole Moudaber, lang voordat ze de bekende namen werden die ze nu zijn. Voor Schneider was het een bekroning op haar werk om anderen te zien slagen, zelfs als ze haar eigen succes overtroffen.

Schneiders benadering van muziek is authentiek en persoonlijk. Ze koestert het fysieke gevoel van vinyl en cd’s en heeft een innige relatie met de tracks die ze uitkiest om te draaien. Deze authenticiteit heeft haar gemaakt tot een invloedrijke figuur in de elektronische muziekscene.

Hoewel ze uiteindelijk de keuze maakte om zich opnieuw te concentreren op haar eigen muzikale roots, blijft haar positieve impact op de industrie onmiskenbaar. Door een omgeving te creëren waarin artiesten kunnen excelleren, heeft ze bijgedragen aan de voortdurende verrijking van de elektronische muziekwereld.

Authentiek én vernieuwend

Anja Schneider is een veelzijdige figuur in de elektronische muziekwereld, die zich voortdurend aanpast terwijl ze trouw blijft aan haar roots. Als inwoner van Berlijn sinds de jaren ‘90, heeft ze de stad zien transformeren van een creatieve oase “dat een klein eiland was voor freaks” tot een slachtoffer van gentrificatie. Toch meent ze dat Berlijn zijn kenmerkende charme niet heeft verloren.

Deze combinatie van evolutie en authenticiteit is ook kenmerkend voor haar eigen carrière. Hoewel ze enthousiast is over de mogelijkheden van technologie en netlabels, prefereert ze het authentieke gevoel van fysieke media boven het gebruik van laptops voor optredens (“anders lijkt het net alsof je je socials of e-mail aan het checken bent”). In 2017 sloot ze een belangrijk hoofdstuk in haar leven af door haar iconische label Mobilee Records te verlaten, dat ze had opgericht in 2005. In plaats daarvan lanceerde ze Sous Music, een persoonlijk project dat haar meer creatieve vrijheid biedt. Dit nieuwe label, vernoemd naar haar moeder, zet haar traditie van het ontwikkelen van opkomend talent voort.

Haar invloed strekt zich verder uit dan het podium en de studio. Als radiopresentator heeft ze sinds 2000 met haar programma ‘Club Room’ op Radio Eins een generatie Berlijners kennis laten maken met elektronische muziek. Haar eerdere show ‘Dance Under the Blue Moon’ was eveneens een geliefd platform waar ze haar eclectische smaak in muziek deelde. Deze rol als culturele bemiddelaar werd in 2021 erkend met een ereprijs van de Berlijnse Muziekcommissie.

In de toekomst blijft Anja Schneider haar invloed uitoefenen via verschillende kanalen. Naast het beheer van Sous Music, werkt ze aan ‘Berlin Beats’ op Beats Radio en de podcastserie ‘Club Room: Backstage’. Door deze veelzijdige betrokkenheid blijft ze een centrale figuur in de hedendaagse elektronische muziek.

Auteur: Miles Niemeijer

Miles is een cultureel ondernemer die graag nieuwe contacten legt en zijn netwerk benut om de muziekwereld te verkennen. Hij helpt mensen met plezier de magie van muziek te ontdekken.

Geen enkele beat missen?

    Geen spam, pinky promise.

    Copyright © Beatatlas.nl