DJ SPOONY
Re-re-wind, when the crowd says bo, seeeeleeecta. Terugspoelen naar de late jaren ’90, iedereen die toen en af en toe de radio luisterde of zich in welke uitgaansgelegenheid dan ook bevond, zal ongetwijfeld de legendarische line herkennen. kent deze line die onmiddellijk worden geassocieerd met het genre van die tijd: UK garage. Maar UK garage was veel meer dan alleen deze monsterhit van The Artful Dodger met het UK garage popicoon van die tijd, Craig David, het was een trotse eigen beweging in de UK die de soul weer terugbracht op de dansvloer na jaren van vocalloze jungle, waar (speed) garage in de latere jaren een kleine kamer kreeg. Het liedje was weer terug en dankzij de producties van hiphoplegendes als Timbaland waarvan de basis werd geleend voor het 2-step garage.
DJ Spoony was een van de founding fathers van deze beweging als voorman van de Dreem Teem, een trio van legendarische DJ’s die de essentie van garage muziek belichaamden. Zijn onwrikbare toewijding aan het genre, zowel als artiest als ambassadeur en kenner van UK garage, heeft enorm bijgedragen aan de scene. Met een overvloed aan positiviteit en waardering voor alles wat het genre in die jaren teweegbracht, droeg hij bij aan de trots op deze muziekstijl. Volgens hem was het een scene die mensen samenbracht, met zowel zwarte wortels als witte invloeden, zoals van zijn goede vrienden Zed Bias en anderen.
Hoog tijd dus om deze “ walking encyclopaedia of UK garage history and student of music in general” – treffend omschreven door Resident Advisor – op de kaart te zetten!

DJ SPOONY
People often ask me, 'When are you going to retire? When will you stop DJing?' I've never considered it because I love playing music and making people dance. Even if I won the EuroMillions, I would most probably still DJ. People could still book me for a party or a wedding, or I might even run a little bar by the sea and continue DJing. I didn't start DJing for money or financial gain; that's just become a byproduct of what I do. It's given me a good life. Although I'm not in a position to retire, I love what I do and will always find time to play.
Bron

Achtergrond, geschiedenis van DJ Spoony en zijn verbintenis met de stad Londen

Indruk van Hackney, Oost Londen in de jaren ’80 uit het archief van Rio Cinema Archive. (bron afbeelding)
DJ Spoony, geboren en getogen in Hackney, Oost-Londen, groeide op in een huishouden waar muziek een constante aanwezigheid was, dankzij de eclectische smaak van zijn moeder. Zijn jeugd was doordrenkt met de klanken van Gladys Knight, Sugar Minott, Bob Marley en James Brown. Zijn moeder, afkomstig uit Saint Kitts in het Caribisch gebied, vulde hun huis met de vrolijke ritmes van calypso en soca muziek, waardoor Spoony al vroeg een waardering ontwikkelde voor uptempo muziek. Deze muzikale achtergrond legde de basis voor zijn latere passie voor housemuziek, die hij zich natuurlijk eigen maakte toen hij deze ontdekte.
Een voorbeeld van soca uit Saint Kitts die de fundamenten vormde voor Spoony’s muzikale voorkeuren.
Spoony’s eerste liefdes in muziek, geïntroduceerd door zijn moeder, omvatten bands als Madness, The Specials, Police en Blondie. Deze vroege invloeden vormden een solide fundament voor zijn muzikale ontwikkeling.
Naast deze voornamelijke Britse en Caribische invloeden begon Spoony de meer Amerikaanse soulvolle kanten van muziek te ontdekken, met artiesten als Luther Vandross, Michael Jackson en Prince, met name rond 1987. Deze eclectische mix van invloeden heeft ongetwijfeld bijgedragen aan zijn unieke benadering van UK garage.
Een onvervalste soulvolle evergreen vol positiviteit, zowel op de dansvloer als op de radio, is ‘Never Too Much’ van Luther Vandross, wiens invloed op de jonge DJ Spoony duidelijk merkbaar zou worden.
De jonge Spoony werd niet alleen beïnvloed door de muziek die thuis werd gespeeld, maar ook door de culturele smeltkroes van Londen in de jaren ’70 en ’80. Ondanks de raciale spanningen van die tijd, ondervond DJ Spoony naar eigen zeggen aan den lijve hoe muziek deze barrières kon overstijgen. Hij vond het opmerkelijk dat skinheads, ondanks hun agressie tegen zwarte mensen, toch reggae muziek konden waarderen. Deze tegenstrijdigheden maakten een diepe indruk op hem, hoewel hij als kind de complexiteit ervan niet volledig begreep.
Spoony’s toegang tot live muziek werd versterkt door een leraar op de middelbare school die hem meenam naar concerten van jazzlegendes als Miles Davis en Wynton Marsalis.
Wynton Marsalis’ “Second Line”, een feestelijke jazzstijl typisch voor New Orleans (second lines worden eveneens gespeeld tijdens begrafenissen).
Deze ervaringen, gecombineerd met zijn eigen muzikale ontdekkingen, vormden een belangrijke invloed op zijn aspiraties. Ondanks dat hij veel voetbal speelde, wat zijn vrije tijd in beslag nam, vond hij altijd tijd voor muziek, wat een centrale rol in zijn leven begon te spelen.
Spoony’s liefde voor Liverpool FC, ontstaan op zevenjarige leeftijd, toont een ander aspect van zijn jeugd in Oost-Londen. Zijn keuze voor Liverpool boven Tottenham, de favoriete club van zijn afwezige vader, weerspiegelt zijn onafhankelijke geest. Deze periode was cruciaal voor Spoony; terwijl hij voetbal speelde en zijn huishoudelijke taken vervulde, legde hij de discipline en het doorzettingsvermogen aan de dag die later de basis zouden vormen voor zijn succes als DJ.

Ondanks de raciale spanningen van die tijd, ondervond DJ Spoony naar eigen zeggen aan den lijve hoe muziek deze barrières kon overstijgen.
Muziekstijl en invloeden op DJ Spoony
Toen Spoony besloot zijn carrière in muziek serieus te nemen, kwam dit samen met de opkomst van de UK garage scene. Deze nieuwe muzikale beweging, waarin hij een diepe affiniteit voelde, werd zijn roeping. Door zijn achtergrond in house en soulful house, met invloeden van Masters at Work en Kerri Chandler, vond Spoony zijn eigen plekje in de wereld van dansmuziek.
Kenny Dope en Louie Vega vormden het legendarische house duo Masters at Work, hier in een remix van een van hun klassiekers
Zijn transitie van een fan die thuis platen draaide naar een volwaardige DJ in de bruisende Londense muziekscene was een natuurlijke evolutie, gedreven door zijn passie voor muziek en de invloeden van zijn jeugd.
In de late jaren ’90, specifiek rond 1994-1995, begon het UK garage genre zich prominent te manifesteren in Londen. De scene, die voornamelijk op zondagen bloeide, omvatte pub-happenings en breidde zich uit naar clubs in het West End, zoals de legendarische Gass Club in Leicester Square. De populariteit van UK garage nam toe, met evenementen die duizenden mensen trokken, zoals die georganiseerd door Sun City in de West End, waarbij de muziek en de sfeer een unieke, elektrische ervaring boden. De afwezigheid van de telefoons van vandaag de dag betekende dat bezoekers volledig in het moment waren.

De Gass club speelde een belangrijke rol in de opkomst van UK garage.(Bron afbeelding)
In een gesprek met RA reflecteert DJ Spoony op deze periode als een gouden tijdperk van UK garage, gekenmerkt door de unieke energie en de collectieve ervaring van de muziek, zonder de afleiding van hedendaagse technologie. Hij benadrukt ook de diverse muzikale invloeden die het genre vormden, van reggae baslijnen tot soulvolle zang en de uptempo beats van house, wat leidde tot een breed scala aan stijlen binnen het genre. De mix van zwarte en witte culturen en invloeden versterkte de UK garage scene, met sleutelfiguren en producers uit verschillende achtergronden die bijdroegen aan de ontwikkeling van het genre.
Een set uit het jaar 1996 kenmerkend voor de UK garage sound van die periode van DJ Spoony’s Dreem Teem (bestaande uit Mikee B, DJ Spoony en Timmi Magic).
Het was in deze periode dat Spoony de beslissing nam om zich volledig toe te leggen op het DJ’en, wat samenviel met de vorming van garage als een onderscheidend genre. Hij maakte een transitie door van tech house naar soulful house en uiteindelijk UK garage en werkte bij de pirate radio die een aanjagende rol had in de UK garage scene.
De overgang naar de jaren 2000 zag een verspreiding van het garage genre, met nieuwe subgenres zoals two-step, die nieuwe creatieve mogelijkheden openden. Ondanks het succes en de invloed van UK garage, merkt Spoony op dat er kansen gemist zijn op zakelijk gebied, mede door een focus op het heden en de muziek zelf, in plaats van op lange termijn strategieën. Dit heeft geleid tot reflecties op wat had kunnen zijn, vooral gezien de commerciële successen van sommige garage hits.
Doorbraak en andere releases
Terwijl zaterdagavonden traditioneel gereserveerd waren voor uitgaan, werd de zondag de nieuwe favoriet. Mensen bereidden zich voor door op zaterdag hun auto te wassen, naar de kapper te gaan en een nieuwe outfit klaar te leggen voor zondag. Dit omdat nieuwe muziekgenres op zaterdag geen plek konden vinden in de gevestigde clubscene van het Londense West End, met slechts een kleine groep geïnteresseerden van naar schatting een paar honderd mensen.
Op zondagen echter, ontstond er een nieuwe kans. Clubprogrammeurs, organisatoren en DJ’s, waaronder Spoony, ontdekten dat clubs openstonden voor evenementen tegen lagere kosten. Bekende locaties zoals de Frog and Nightgown en de Arches werden het hart van de opkomende UK Garage scene, door ruimtes aan te bieden voor slechts honderd pond op zondagavonden. Dit bood een podium voor de groei van UK Garage. Het was de inmiddels beroemde “Sunday Night Scene”.
DJ Spoony’s carrière bloeide op binnen deze unieke zondagavondcultuur. Pubs en kleinere locaties werden de katalysatoren van deze nieuwe muzikale beweging, voorafgaand aan de volledige clubervaring in locaties zoals de Arches.
DJ Spoony herinnert zich levendig hoe het was om op te treden in de Arches, een plek waar de energie tastbaar was en de sfeer elektrisch. Het publiek was volledig opgeslokt door de muziek, ongeacht wie er naast hen stond. Deze onverdeelde aandacht van het publiek was alles waar een DJ van kon dromen. Een incident met Tony Humphries, die zijn set zag floppen in deze unieke sfeer, benadrukte hoe de Arches een uitdaging kon zijn voor zelfs de meest ervaren DJ’s. Dit ervaren was een bevestiging voor Spoony: hier kon hij schitteren.

In de tijd voordat de Dreem Teem een begrip werd, maakte Spoony deel uit van een rotatie van DJ’s die de UK Garage scene mede vormgaven. Hun optredens en radio-uitzendingen op KISS 97 vergrootten hun bekendheid, terwijl de aantrekkelijkheid van hun evenementen voor een breder publiek zorgde. Deze dynamiek bracht een nieuwe dimensie in de scene en vestigde hun reputatie als toonaangevende figuren in de UK Garage.
De term “speed garage”, later door de media bedacht, werd binnen de scene niet erkend; men sprak liever over “garage” of “UK garage”. De benaming weerspiegelde de mix van house en garage, een erfenis die duidelijk hoorbaar was in de vroege opnames en benadrukte door MC Creed.
DJ Spoony sloeg de handen ineen met Timmi Magic en Mikee B om het trio Dreem Teem te vormen. Hun opmars in de muziekwereld kreeg een vliegende start toen ze onderdeel werden van Kiss 100, na een vernieuwende show op Galaxy te hebben gepresenteerd. Deze stap was slechts het begin, want Spoony zette UK garage in januari 2000 op de kaart bij Radio 1. Het succesvolle eerste jaar van Dreem Teem werd bekroond met de prestigieuze Sony Award, een erkenning voor hun impact op de muziekscene.
Vervolgens Spoony de rol van resident DJ op zich bij Twice as Nice, dé toonaangevende clubavond in het Verenigd Koninkrijk voor de liefhebber van UKG. Gedurende deze periode was hij verantwoordelijk voor het mixen en samenstellen van drie belangrijke compilatiealbums voor Twice as Nice, waarmee zijn invloed in de scene alleen maar groeide.
Zijn residentie strekte zich uit tot de zonnige kusten van Ibiza en Ayia Napa, waar hij samen met het Dreem Teem twee hits in de top 40 landde: “Dreem Teem Theme” en “Buddy X”. Deze nummers droegen bij aan de populariteit en erkenning van de UK garage sound. DJ Spoony’s vernieuwende benadering van UK Garage bood een fris alternatief voor de dominante, zwaardere housemuziek in Ibiza. Zijn residentie bij beroemde clubs als Pacha, Eden en Es Paradis bewijst zijn vermogen om locaties jaar in jaar uit volledig te vullen, veertien jaar lang.

DJ Spoony was tevens verantwoordelijk voor de allereerste outdoor-uitzending van Radio 1 vanuit Ayia Napa, waarmee hij de internationale allure van UK Garage verder verstevigde. DJ Spoony speelde een cruciale rol in het transformeren van Ayia Napa tot een iconische bestemming voor garagefeesten. Zijn aanpak was eenvoudig: als de gevestigde clubs nee zeiden, zocht je gewoon een andere plek om je ding te doen. Terwijl Ibiza gedomineerd werd door zwaardere housemuziek, bood Ayia Napa met zijn kleinere bars en clubs, die geen duizenden mensen konden herbergen, een alternatief. Hier konden uptempo R&B en garage gedraaid worden, wat uiteindelijk de koers van het eiland zou veranderen.
Ayia Napa was al bekend bij de zwarte jeugd uit Londen, voornamelijk door voetballers die er al jaren kwamen, maar het was nog geen massale trekpleister. Dit veranderde toen DJ Spoony in 1997 werd benaderd door Pure Silk met de vraag of hij interesse had om in het buitenland te draaien, specifiek in Ayia Napa, Cyprus. Samen met MC Creed en de belofte om Pure Silk naar het eiland te brengen, was de keuze snel gemaakt. Dit luidde een gouden tijdperk in van vier jaar, waar Ayia Napa zich ontplooide tot de Cream van de garage scene, vergelijkbaar met hoe Cream en Manumission hun stempel drukten op Ibiza.
Evenementen zoals Twice as Nice, Garage Nation en Garage Heaven volgden al snel. Tegen 1999-2000 was Ayia Napa een fenomeen; de vluchten zaten vol, de stranden waren overvol en mensen boekten hun vakanties al een jaar van tevoren, gretig informerend naar wanneer de DJ’s zouden optreden. Het was een onwerkelijke tijd waarin de populariteit van garage in Ayia Napa zijn piek bereikte, mede dankzij de invloed van de UK garage scene.
Echter, net zoals vele muziekscenes, kende ook Ayia Napa zijn hoogtepunt en de onvermijdelijke terugval. Problemen die in het VK de scene beïnvloedden, vonden ook hun weg naar het eiland, met dezelfde problematische elementen die voor onrust zorgden. Desondanks herinnert DJ Spoony zich een tijd van drie jaar zonder incidenten in de clubs, slechts gevuld met dansende mensen.
Heden en toekomst
In 2019 beleefde DJ Spoony een opmerkelijk hoogtepunt in zijn carrière met het “Garage Classical” project. Dit unieke concept, dat klassieke muziek met UK Garage combineerde, werd voor het eerst geïnitieerd tijdens het Liverpool International Music Festival door de Liverpool City Council. Spoony kreeg de kans om samen te werken met jonge musici van de Royal Northern College of Music onder leiding van Katie Chatburn en de Ignition Orchestra. Deze samenwerking bleek een schot in de roos en markeerde het begin van iets bijzonders.
Na het succes in Liverpool, werd het project naar Londen gebracht, waar het Barbican Center als locatie diende. Het evenement was een enorm succes en kaartjes waren binnen 48 uur uitverkocht. Vervolgens veroverde Garage Classical de Hammersmith, maar het ultieme doel was altijd al om op te treden in de Royal Albert Hall – een droom die werkelijkheid werd. Volgens Spoony is dit niet alleen de meest prestigieuze, maar ook de beste locatie in het land. Het optreden in de Royal Albert Hall, een plek waar vele muzikale grootheden hebben gestaan, was voor Spoony een bevestiging van het succes en de impact van het project.
Ondanks kritische geluiden over de trend van ‘klassieke’ versies van moderne muziekgenres, stelt Spoony dat UK Garage net zoveel recht heeft om in deze vorm te worden gepresenteerd als elk ander genre. Zijn project onderscheidt zich door de focus op kwalitatieve songs en traditionele songwriting, wat UK Garage volgens hem tijdloos maakt. Het Garage Classical project bewijst dat er ruimte is in de markt voor dit soort initiatieven en dat er een duidelijke vraag is vanuit het publiek. Spoony benadrukt het belang van UK Garage als een genre dat diverse klanken omvat, van de soulvolle ‘Gabriel’ van Roy Davis Jr tot de energieke ’21 Seconds’ van So Solid Crew, en illustreert zo de veelzijdigheid en rijkdom van UK Garage.
De opkomst van nieuwe genres zoals grime en dubstep toonde een evolutie in de Britse muziekscene, met garage die een fundamentele rol speelde in de ontwikkeling van deze stijlen. Spoony erkent dat elke nieuwe muzikale beweging bouwt op de lessen en ervaringen van de vorige, waardoor continue innovatie en evolutie binnen de muziekwereld plaatsvindt.
Ondanks de veranderingen in de muziekindustrie en de verschuivingen binnen genres, blijft de invloed van UK garage voelbaar, met jonge artiesten en producers die de kenmerkende ritmes en stijlen blijven verkennen en herinterpreteren. Deze voortdurende interesse en waardering voor UK garage benadrukken de blijvende impact en het erfgoed van het genre in de Britse en wereldwijde muziekscene.

Auteur: Miles Niemeijer
Miles is een cultureel ondernemer die graag nieuwe contacten legt en zijn netwerk benut om de muziekwereld te verkennen. Hij helpt mensen met plezier de magie van muziek te ontdekken.